2013. szeptember 9., hétfő

Torna bővebben

Torna bővebben:




Hát nem vagyok egy szűkszavú, remélem, ezért nem leszek kitiltva. Igaz egyszer kiírom magam, azzal elleszek egy darabig, sőt ti is, ha reményeim szerint elolvassátok J
Na, erről tudok a legtöbbet írni. Ha valaki nekem azt mondja 10 éve, hogy 51 éves koromra már 8 éves rendszeres tornázás lesz mögöttem, körberöhögöm. Most már csak azt sajnálom, hogy nem több a múlt J Tornának írom kitartóan, nem edzésnek, bár nyilván az, de én azt a kifejezést meghagyom a sportolóknak. Ez az egyik mániám.

A másik, hogy mikor sok kiló fölösleggel elkezdtem, olyan torna kellett, amiben valamit tudtam produkálni. Ezért esett a választás, a jó öreg alakformáló Calanetics-re.  Amikor belejön az ember, már érzi jótékony hatását, bár másik ismérve, hogy baromira unalmas. De saját tapasztalat, hogy tetemes súlyfölösleggel, olyannak, aki nem mozgott rendszeresen, kezdéshez tökéletes. El is voltam vele egy darabig, (akkoriban még mindennap) majd a nagytesójára a Pilatesre váltottam. És heti ötre vettem vissza, mert mindenhol azt olvastam, hogy pihenőnapra szükség van. Nekem úgy jött ki a lépés, hogy hétvégeken hagyom el, egyébként meg reggelente, egy kis cukormentes kávé után, mondhatni éhgyomorra kezdek hozzá a tornához. Más napszakban nem működik, de már e nélkül se működök én se. Szóval rá lehet szokni, függőséget okoz.
Persze a sok év alatt rengeteget változtak a szokásaim, az erőnlétem is. Nyilván az utóbbi befolyásolja az előbbit.

Közbejött a szobakerékpár 5 éve, azóta abból van hetente 50-60 perc, majd jött a  fitt labda, amit megint nagyon szeretek, ehhez is van többféle „leckém” de leginkább a Pilates jön be ezzel is. Súlyzóval is, szalaggal is megy a Pilates is, a labdás verzió is. Zsírégető is van belőle, erősebb, gyengébb, váltogatom, ahogy a kedvem, hangulatom, vagy épp fizikai állapotom engedi.
Szóval sokáig az általános jellegű, minden testrészt megmozgató tornákra törekedtem, a most menő felgyorsult 20 percesek nekem nem jönnek be. ( Péntek Enikő pl.) Semmi bajom velük, mindenki megtalálja a magának valót, de amikor én kezdtem, még ott tartottunk, hogy kb. ennyi idő után indul be a zsírégetés. Tudom ezek más jellegűek, de nekem kicsit olyan, mintha a felgyorsult világhoz, kitalálták volna a felgyorsult tornát, edzést. Mert manapság mindenki mindent gyorsan akar. Leginkább fogyni és izmokat növeszteni egyszerre. Pedig ez az említett hölgy se a napi 20 percektől néz ki úgy, ahogy.

Természetesen én is azt gondolom, hogy mindegy mit, mennyit és mikor. Mindenki megtalálja előbb utóbb a sajátját, és töltött káposzta receptjéhez hasonlóan J ragaszkodik is hozzá.

A fittebbek és/vagy fiatalabbak lépést tudnak tartani a korral, a rövidebb, de hatékony összeállításokkal is.
Azok az egy órás kocogások a friss levegőn, ami minden vélemény szerint egyedüli mozgásforma, ami minden testrészt megmozgat, már csak a ráérőseké J. Sajnos ebbe én se merek belevágni, itt a mi kisvárosunkban azt hinnék elment az eszem.
Szóval engem sose érdekelt a pulzusszám, ma sem, ha jól megizzadok, tudom csináltam valamit. Ott a mozgás öröme, a boldogsághormon.

Aztán, mivel a hasam a gyengém, egyszer csak azon vettem észre magam, hogy Rubint Réka hasas 20 perceseit tolom a kerékpározás után…oda fért be. A heti másik tekerés után a csípős-faros 20 perceket.
Amikor nagyon „erősnek” érzem, akkor jöhet Tatarek 60 percese, vagy egy kis Billy Blank Taebo. Jó fajtaJ Ezeket mindig péntekre időzítem, akkorra már jól be vagyok járódva, és, ha netán valamelyiktől izomlázam lenne, arra úgyse „ér” rádolgozni J a hétvégi pihenő pont jól jön.
(Kalória egyenlegemben viszont most már kevésbé J, bár ekkor más jellegű intenzívebb mozgást végzek, boltokban, vagy csak a háztartásban, a konyhában kiváltképp családi ellátmányozás céljából, de úgy látástól mikulásigJ)
Hétfőn viszont mindig Pilatessel kezdek, ez a heti bemelegítés:-) van belőle rengeteg, mikor melyikhez van gusztusom J. 
És Bojtika, kedves, bizony én is beiktatok hetente, szerdánként 1 órácskát Laslie-vel, nagyon szeretem. Úgy 1 éve akadtam rá, van sokféle verzió tőle, én nagyon keresem az utóbbiakat, az erősebbeket, de csak bemutatókat adnak belőle…pedig egyre erősebbekre hajt a csaj. Tetszenek azok a tornák, mozgásformák, amelyek „a valódi” nőknek készültek. Ez is olyan. Tolja, idős, fiatal, vékony duci, nagyon kövér. Kezdhetik lassú tempóban, aztán, ahogy erősödnek fokozhatják. Mellesleg szórakoztató, azon lehet röhögni leginkább, hogy miként röhög LaslieJ Engem a szemöldöke nem zavar BofyJ
De, hogy én mennyire az alapoknál kezdtem, arra folyton ráébredek az új dolgok kapcsán. Mert Réka has-far-csípő gyakorlatai erősebb Pilates gyakorlatok, csak kipurcanásig ismételve.  „Séta”  közben folyton figyelmeztet a helyes tartásra a Laslie, hogy az a bizonyos „erőközpont” amit a Pilates hív így, miként működjön. A Taebo-nál szintén ez a helyzet, koncentrál a hasra, ezt én amúgy erősebb walknak tartom, vannak hasonlóságok.
Mondjuk a családom  nem tudja miket művelek én hajnalbanJ Jobb is, mert meglenne  nekik a napi vígjátékJmozi, ha végignéznénekJ. Tudják, hogy tornázom, de nem tudják, hogy mit. Zárt ajtók mögöttJ szigorúan közönség nélkül.
Amit most itt a nálatok szerzett ismeretek alapján változatni próbálok, az Réka lecserélése. Nekem az ugrálós dolgok nem jönnek be, tehát azok kilőve. Illetve van azért olyan, amiben helyben futás köti össze a gyakorlatokat, próbálkoztam az ugrálást valami Laslie-s lépéssel kiváltaniJ
Alapjában véve én a mozgás terén nagy változtatást nem tervezek, sok évbe telt, mire ez így kialakult. Mindig vannak új, nehezebb, érdekesebb dolgok, amiket kipróbálok, ha működnek be is iktatom, de a változtatás jogát, lehetőségét fenntartom, mert fő a változatosságJ
Hogy az erőnlétem miként alakult? Hát sokat, és nagyon jó irányba. Sajnos azok a fránya zsírpárnák takarnak, de van alatta azért jó fajta izomka is, érzem, nem folyok szét, úgy szoktam mondani, hogy jobban „összeállok”, mint korábbanJ
Akik mindig látnak, azoknak nem tűnik fel, akik ritkán, azok meg többféleképpen reagálnak. Egy fél órán belül két reakció, tavasszal miután előkerült a nyári szerkóJ. Egyik, hű, de jól nézel ki! A másik meg, sokat fogytál, nem vagy tán betegJ Pedig nem fogytam, csak sok éve.J
Csak azt nem értem, miért nem sikerül ezt a rendszeres tornás dolgot még iskolás korban összehozni az ember fiának, lányának. Az eleven izgő-mozgó gyerekekből, hogy lesz könyvek, meg manapság már inkább számítógép előtt görnyedő ifjúság. Olyanok, akik elsumákolják a testnevelést. Na, erről még néhány oldalt lehetne regélni, de más tészta..bár erősen idevágna.
Manapság azért egy hasznos divat a mozgás minden formája, de inkább már felnőtt korban. Egyre jobban cifrázzák, még fogyókúra nélkül is.
Vannak, akik  tudnak fogyni úgy is, hogy nem tornáznak, de a leadott kilóktól függően a bőr igencsak megsínyli. Meg a fizikum is. Nem lesz állóképesség. Szóval az kellene a mozgás.
De állítom, hogy a fogyózók nagy százalékánál egy pótcselekvés. Egy nagyon hasznos, egészséges pótcselekvés, ha az ember nem esik túlzásokba, ismeri a korlátait, és nem akar minden áron pont úgy kinézni, ahogy hasukon lévő kockákból élő fitneszguruk. Sajnos van egy ilyen ismerősöm, aki már betege lett a dolognak, már túlnő minden egészséges mértéken az igyekezete, táplálkozást, mozgást tekintve egyaránt. Amit a finteszguruk évtizedeken keresztül elkövettek magukkal, azt nem lehet ezekkel a villámtornákkal, villámdiétával pár hónap alatt elérni. Úgy diétázni meg, hogy nincs mit leadni, hát nem tudom…az gáz…főleg, olyan szemével, akinek meg van, lenne mitJ
Magam részére itt is az aranyközépút vált be, nem látom értelmét túlhajtani magam, csak annyit amennyi jól esik, de azért érezze az ember a porcikáiban.
Na, itt a vége fuss el véle… J








Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése